Kyselina listová před otěhotněním a v těhotenství

Těhotenství je období, na které by se žena měla náležitě připravit. Samozřejmě v případě, že je plánované. Kromě změny stravy a životního stylu by žena do svého jídelníčku měla zařadit kyselinu listovou v dostatečném množství. Kyselina listová je jedním z vitaminů skupiny B a v lidském těle má nezastupitelný úkol nahrazovat nové buňky. Má velký význam při tvorbě červených krvinek a její nedostatek může vést až k anémii. V průběhu těhotenství má kyselina listová velký význam pro správný vývoj plodu.

těhotenství

Účinná prevence

Dostatečný příjem kyseliny listové před otěhotněním (alespoň 3 měsíce) a v průběhu těhotenství působí jako účinná prevence defektů neurální trubice u dítěte. Odborníci dokonce poukazují na to, že pravidelné užívání doporučených dávek kyseliny listové snižuje riziko vrozených vad plodu až o 70 %. Dlouhodobé studie dokonce říkají, že ženy, které kyselinu listovou konzumují, mají v průměru menší pravděpodobnost, že se u dětí vyvine určitá porucha.

Kyselina listová by neměla chybět v jídelníčku žen diabetiček. Jde především o to, že u těchto žen dochází k častému výskytu rozštěpů neurální trubice. Lékaři jim proto doporučují začít podávat kyselinu listovou již od okamžiku plánovaného těhotenství nebo i dříve.

Ve kterých potravinách se kyselina listová nachází?

Konzumovat dostatek kyseliny listové pouze z přírodních zdrojů nebývá snadné. Lidé, kteří žijí ve vyspělých zemích, nepřijímají tolik stravy, která by byla bohatá na kyselinu listovou. Denní dávka této látky by měla činit 400 mikrogramů. To není samozřejmě málo. Mnoho lidí ani netuší, v jakých potravinách se tato zázračná látka vyskytuje. Kyselina listová se nachází zejména v zelenině. Jde například o kapustu, brokolici, červenou řepu, květák, rajčata, cibuli, okurky a další. Kromě zeleniny je také obsažena v játrech, mléčných výrobcích a obilovinách.

Kyselina listová v tabletách

V případě, že se snažíte otěhotnět, doporučuje se přijímat tento vitamin v tabletách. Budete tak mít jistotu, že jste každý den do sebe dostala potřebné množství kyseliny listové. Před otěhotněním stačí užívat 400 mikrogramů denně. Jakmile zjistíte, že jste těhotná, je vhodné zvýšit dávku na 600 mikrogramů denně a to minimálně po dobu prvních 3 měsíců těhotenství.

Ve zvláštních případech může lékař předepsat ženě ještě vyšší dávky kyseliny listové. Jde o ženy, které již čekaly dítě s poruchou neurální trubice nebo pokud se tento případ vyskytl u jednoho z partnerů v rodině. Vyšší dávky kyseliny listové jsou vhodné také u žen, které v minulosti často potrácely.

Proč je dobré užívat tablety?

V běžné stravě dnes přijímáme jen velmi malé množství kyseliny listové. Proč tomu tak je? Kyselina listová je velmi choulostivý vitamin, kterému vadí vysoké teploty (vaření, dušení, pečení), dále pak kyslík, světlo a celá řada dalších faktorů. Je tedy nad lidské síly získat denně požadované množství vitaminu z běžné stravy. Proto se doporučuje raději přijímat kyselinu listovou v tabletách.

Lze se předávkovat?

Nemusíte se obávat, kyselina listová patří k dobře rozpustným vitaminům. To znamená, že její přebytky se vyloučí v moči. Nicméně to určitě nepřehánějte. Její nadbytek může být provázen nevolností a nespavostí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *