Jaké aktivity jsou vhodné pro těhotné?

Pokud těhotenství probíhá v pořádku, neberte jej jako nemoc a snažte se být v rámci možností aktivní. Mnoho žen se ještě před otěhotněním věnuje aktivně sportu. Jakmile zjistí, že jsou těhotné, mají najednou obavy, aby svému miminku neublížily. Samozřejmě, že řadu aktivit v těhotenství budete muset omezit nebo upravit, ale pokud nemáte rizikové těhotenství, pak je vhodný sport rozhodně žádoucí.

těhotenství

Obecně lze říci, že po dobu fyziologického těhotenství jsou lehké sporty velmi příznivé pro zdraví matky i plodu. U rizikového nebo vícečetného těhotenství vše konzultujte se svým lékařem. V tomto případě se doporučuje být maximálně opatrná.

Kterým sportům se raději vyhnout?

Sporty, při kterých hrozí byť jen potenciální riziko úrazu, raději po celou dobu gravidity vynechejte. Jde především o lyžování, bruslení, míčové hry, skákání na trampolíně a další sporty, při kterých hrozí pád nebo nadměrné otřesy. Lékaři moc nedoporučují ani výkonnostní sporty, při kterých hrozí nadměrné zvýšení tepové frekvence a srdečního přetížení.

Těhotenské cvičení

Absolutně nejvhodnější je cvičení, které je určené na míru těhotným ženám. V současné době existuje řada kurzů, které se zaměřují na těhotné ženy. Těchto pohybových aktivit je opravdu mnoho. Mezi nejoblíbenější patří zejména plavání pro těhotné a těhotenská jóga. Naučíte se mnoho cviků, které vám nemohou ublížit a naopak uleví od bolesti zad. Lze také natrénovat různé druhy správného dýchání, které uplatníte u porodu. Cvičení pomáhá ke správnému držení těla, brání deformaci nožní klenby a také usnadňuje návrat k původní postavě po porodu.

Nejlepším řešením je zvolit kurz v blízkosti svého bydliště. Máte tak velkou šanci seznámit se s maminkami, které jsou těhotné jako vy a budete pak společně moci vozit kočárky. Protože mít kamarádku se stejně starým dítětem poblíž je opravdu k nezaplacení. Navíc od cvičení lze očekávat kromě lepší fyzické kondice také psychickou pohodu.

Jak bezpečně cvičit v těhotenství?

V těhotenství můžete cvičit, ale dbejte určitých opatření:

Dávejte pozor, abyste se nepřehřála, anebo naopak zbytečně neprochladla. Cvičte raději krátkou dobu a dávejte si pauzy. Nikdy necvičte na pokraj svých sil, více se šetřete a odpočívejte. Pijte dostatek tekutin.

Cvičte jen v případě, že se cítíte dobře. Jakmile jste unavená, necítíte se dobře nebo jste krátce po nemoci, pak se cvičení raději vyhněte.

Jestliže nejste na sport zvyklá, pak s ním v těhotenství aktivně nezačínejte. Ovšem i tak si dopřejte pohyb alespoň v omezeném množství. Každodenní procházka vám udělá dobře, přijdete na jiné myšlenky a budete se cítit mnohem lépe, než když budete celý den pouze sedět nebo ležet. Těhotenství je sice jiný stav, ale přesto se nemusíte vzdávat svých koníčků. V mnoha směrech se chovejte jako dříve, choďte s přáteli do restaurace. Můžete dál chodit do kina, do divadla, zkrátka žena s bříškem může být stejně aktivní, jen na sebe musí více dávat pozor. Užijte si poslední měsíce „samoty“, jakmile se děťátko narodí, budete se muset na čas vzdát mnoha svých zálib, neboť péče o dítě vám zabere veškerý čas.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *