Pečujte o sebe také v těhotenství a po porodu

Hormonální změny během těhotenství ovlivňují i vaši pleť, vlasy, nehty, a samozřejmě vaši postavu. Buďte hrdá na své bříško a dopřejte sama sobě tu nejlepší péči. Na těhotenství jednou budete s láskou vzpomínat. Je jen třeba vědět, co si můžete dopřát, a čemu se raději vyhnout.

těhotenství

Péče o pokožku

Hormonální změny mají často za následek, že kůže je suchá, praská, nebo se naopak tvoří různé flíčky a pigment. Asi největší „vadou“ na kráse, která se v těhotenství může objevit, jsou tolik obávané strie. Jak proti nim bojovat? Už od první chvíle, kdy budete držet v ruce pozitivní těhotenský test, bříško pravidelně promazávejte. Není potřeba utrácet za speciální krémy, stejnou službu udělá i obyčejné bambucké máslo nebo kokosový olej, který je k pokožce maximálně šetrný. Z mazání bříška si můžete udělat i příjemný rituál, bříško Vám může mazat partner a může si během toho s miminkem povídat.

Péče o vlasy

V průběhu těhotenství se také mění kvalita vlasů. U každé ženy je to zcela individuální záležitost, avšak obecně platí, že suché vlasy se víc mastí, kudrnaté vlasy se rovnají a také se ženy často setkají s vypadáváním vlasů. Některé ženy si naopak kvalitu vlasů pochvalují a vypadávání vlasů je začne trápit až pár měsíců po porodu. Barvení v těhotenství je velice kontroverzní téma, avšak většina odborníků se shoduje, že plodu uškodit nemůže. Pokud se bojíte klasické barvy, zvolte přeliv nebo barevní hennou, která je k vlasům více šetrná. Během mateřské dovolené můžete navštívit kadeřníka a nechat o sebe pečovat.

Péče o postavu

Asi největší změny se dotknou vaší postavy. Nárůst hmotnosti je v těhotenství nevyhnutelný. Nicméně přesto můžete pro svoji postavu něco udělat. Zdravou stravou a lehkým cvičením nic nepokazíte, ba naopak. Tukové zásoby se v těhotenství mají tendenci ukládat nejen na bříšku a zadečku, ale také na stehnech. Někdy žena přibere mnohem více, než dítě potřebuje. Může za to méně pohybu, větší chuť k jídlu a také více spánku. Spánek si samozřejmě neodpírejte, ten je pro těhotnou ženu naprosto nezbytný, jídlo také neomezujte, pouze se soustřeďte na kvalitní stravu a dopřejte si raději menší porce. Důležitý je pitný režim, který byste rozhodně neměla zanedbávat. A pohyb? Pro bezproblémový porod je důležitá fyzická kondice a dostatečně posílené pánevní dno. Pokud Vaše těhotenství probíhá bez komplikací, můžete chodit na těhotenské cvičení, jógu nebo plavání. Každý den byste měla jít na krátkou procházku.

Zkrášlovací procedury? Ano, ale opatrně!

Byla jste zvyklá před těhotenství pravidelně chodit na kosmetiku, do solária, sauny a na masáže? V těhotenství se nemusíte všech těchto procedur vzdávat, ale je třeba si dobře rozmyslet, jaké dáte přednost. Solárium a saunu si raději odpusťte, bez těchto procedur se v těhotenství obejdete, navíc by mohly ohrozit vaše těhotenství. Se sluněním obecně buďte velmi opatrná, pleť je v těhotenství náchylná k pigmentovým skvrnám a mohla byste si místo krásy vykoledovat dost nepříjemné flíčky, kterých byste se obtížně zbavovala.

Kosmetiku si odepírat rozhodně nemusíte, ba naopak, dopřejte své pleti to nejlepší. Pravidelná péče je ku prospěchu. Jen je vhodné kosmetičku upozornit, že jste těhotná. Podobné je to také s masážemi, i když zde buďte více opatrná a volte pouze masáže, které jsou určeny těhotným ženám. Většina těhotenských masáži probíhá tak, že ležíte na boku, případně sedíte. V pokročilém stádiu těhotenství by žena neměla dlouho ležet na zádech kvůli Syndromu dolní duté žíly. Objemná děloha tlačí v této poloze na dolní dutou žílu, která přivádí krev z dolní poloviny těla zpět do srdce a snižuje se tak přívod krve k srdci, což může mít za následek pocit mdloby až ztráty vědomí s hlubokým poklesem tlaku. 

Cvičení po porodu 

Pokud jste měla nekomplikovaný vaginální porod, do cvičení se můžete pustit prakticky hned po šestinedělí. U císařského řezu je potřeba větší opatrnosti a cvičení raději konzultujte se svým gynekologem, abyste si byla jistá, že se vaše jizva hojí správně a nemůže dojít k jejímu rozestupu. Dnes existuje spousta lekcí, které jsou vhodné pro maminky s dětmi. Buď si děti hrají na podložce, zatím co vy cvičíte, nebo existují i lekce s hlídáním dětí. Zkusit můžete i tolik populární Fitmami, kde cvičíte i s kočárkem a kurzy dnes najdete v každém větším městě. Běhat s kočárkem či jezdit na bruslích samozřejmě můžete i sama, pokud máte sportovní kočárek s brzdou. Dopřát si můžete i dlouhé svižné procházky, pokud se vašemu miminku v kočárku líbí.

Pravidelně protahujte i vaše zápěstí. Zvedání miminka z postýlky představuje pro vaše zápěstí velikou zátěž a mnoho maminek může po porodu trpět zánětem šlach. Proto raději zápěstí pravidelně procvičujte a preventivně protahujte.

Padání vlasů po porodu

Většinu žen dva až tři měsíce po porodu zaskočí masivní vypadávání vlasů. Během těhotenství působí hormon estrogen, který prodlužuje stadium růstu vlasů a vlasy vypadávají méně. Když se hladina hormonů po porodu ustálí, vlasy najednou začnou hromadně vypadávat. Toto stadium trvá přibližně měsíc až dva a týká se kojících I nekojících žen. Padání vlasů se zabránit nedá, můžete však během tohoto období užívat vitaminy určené pro kojící ženy a přípravky pro podporu růstu vlasů jako je biotin, zinek nebo methionin. Většina maminek si chválí přípravek Biosil, který seženete v každé lékárně a stojí pár korun.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *